Słów parę o tym, co robimy
w Klubie Małego Geniusza
Podobnie jak w zeszłym roku przystąpiliśmy do akcji Uczeń z Klasą. Zgodnie z naszymi zainteresowaniami podzieliliśmy się na dwa zespoły, które ,,Badają Świat ". Ada, Mateusz i Nicole próbują poznać bezkręgowce i kręgowce naszej okolicy. Natomiast Ola, Sandra, Nicola 2 (Muc), Dawid i Kamil przeprowadzają doświadczenia, pozwalające zrozumieć różnorodne zjawiska.
Do akcji przystąpiliśmy już we wrześniu, ale najpierw zajęliśmy się stroną formalną, czyli wyborem tematów (w tej kwestii nie udało się nam dojść do porozumienia i dlatego powstały dwa zespoły), ustaleniem harmonogramu spotkań, utworzeniem bloga.
Wcześnie zaskoczyła nas zima i nie udało się nam zrealizować wszystkich zadań przewidzianych na jesień, a szkoda, bo przyjdzie nam to nadrobić wiosną.
Przyrodnicy zajmują się więc poszukiwaniem w książkach oraz Internecie informacji na temat kręgowców i bezkręgowców. Oglądają różne preparaty pod mikroskopem. Założyli w tym celu hodowlę najmniejszych organizmów - pantofelków. Rozwijały się w naszej klasie pod kaloryferem. Przepis podała nam pani Ewa z przyrody. Wystarczy zebrać: trochę zgnitej trawy, śnieg lub wodę prosto z kałuży i wszystko to zakręcić szczelnie w słoiku no i oczywiście wygrzewać. Kilkakrotnie wyruszyliśmy na zwiady w poszukiwaniu bezkręgowców i kręgowców. Te pierwsze udało nam się spotkać pod kamieniami i w szczelinach. Natomiast te drugie jako psy, koty i ptaki widoczne były na terenie całej dzielnicy. Psy wędrowały po ulicach w pobliżu śmietników, a koty wypatrzyliśmy w piwnicznych zakamarkach. Ptaki kusiliśmy ziarnem słonecznika i kaszą, aby móc je poobserwować z bliska.
Oto kilka zdjęć z naszych wypraw:
Na wiosnę wyruszamy do Doliny Trzech Stawów i Żabich Dołów, aby obserwować rozwój płazów oraz powracające ptaki.
Chemicy dotychczas poznali wybrane właściwości wody i powietrza. Uwielbiają eksperymentować i oglądać preparaty pod mikroskopem. Wszystkie doświadczenia opisują na blogach i dlatego zachęcamy do odwiedzenia nas na stronie internetowej: Uczniowie z klasą II Edycja.
Podczas świąt będziecie mieli trochę wolnego czasu proponujemy więc wykonanie doświadczeń i życzymy udanej zabawy!
Pienisty potwór:
Pomoce:
Przebieg doświadczenia:
PS. Możecie ozdobić butelkę kolorowym papierem wtedy piana będzie wychodziła z paszczy np. potwora - smoka.
SKĄD TA PIANA ?
Gdy mieszamy ocet z sodą oczyszczoną powstaje gaz zwany dwutlenkiem węgla. Tworzy on w occie bąbelki gazu, który reaguje z płynem do mycia naczyń. Powstaje przy tym tak dużo piany, że wydostaje się ona z paszczy potwora - butelki.
Czy wiecie że, dwutlenek węgla, który wydziela się w tym doświadczeniu, wypiera powietrze ? Dlatego trzeba zadbać, by nam nie brakowało świeżego powietrza.
Czego boi się ogień ?
Pomoce :
Przebieg doświadczenia:
Odkryj szklankę, w której była czysta woda. Zobacz, czy paląca się zapałka zgaśnie w tej szklance. Gdy woda w drugiej szklance przestanie musować, odkryj szklankę. Natychmiast zobacz, czy paląca się zapałka zgaśnie.
Zapałki trzymane nad wodą, w której musowała tabletka gasną. Oto prosta odpowiedź, dlaczego tak się dzieje: kiedy tabletka rozpuszcza się wydzielana jest duża ilość dwutlenku węgla. Dwutlenek węgla wydostaje się z wody w postaci bąbelków. Ponieważ jest gazem cięższym od powietrza, nie ulatnia się z naczynia. Wypiera ze szklanki lżejsze powietrze, w którym znajduje się tlen. Zapałka gaśnie, jeśli nad płomieniem zabraknie tlenu.
Dwutlenek węgla jest gazem bezbarwnym, bez zapachu. Nie jest trujący. Jest znacznie cięższy od powietrza i nie podtrzymuje palenia. Z tych powodów okazał się przydatny do konstrukcji gaśnic.
Wzrost drożdży:
Pomoce:
Przebieg doświadczenia:
Obserwuj wzrost drożdży, podczas którego wydziela się dwutlenek węgla. Gaz będzie dostawał się do balonika powodując jego wzrost. Jeżeli chcecie przyspieszyć wzrost to wstawcie butelkę do ciepłej wody.
Usuwanie wody przy użyciu ciśnienia atmosferycznego
Pomoce:
Przebieg doświadczenia:
Woda jest wchłaniana do szklanki. Na pustym talerzu zostaje moneta.
Ciśnienie oziębiającego się wewnątrz szklanki powietrza maleje. Ciśnienie atmosferyczne wpycha wówczas wodę do środka szklanki, pozostawiając odkrytą monetę na talerzu.
Jak zbudować prosty hydrometr
czyli urządzenie do badania gęstości wody.
Pomoce:
Przebieg doświadczenia:
Kolejno porównajcie gęstość wody posłodzonej, tej z dodatkiem oliwy i alkoholu.
DLACZEGO RÓŻNA JEST GŁĘBOKOŚĆ ZANURZENIA HYDROMETRU?
Każda ciecz ma swoją gęstość. Im gęstsza tym cięższe przedmioty utrzymują się na jej powierzchni. Przedmioty mogą w niej tonąć lub pływać. Jeśli mamy do czynienia z cieczą gęstszą od wody np. syrop, woda z solą lub z cukrem to hydrometr zanurzy się płycej. W przypadku cieczy rzadszych od wody np. oliwa lub alkohol hydrometr zanurzy się głębiej. W cieczach o większej gęstości cząsteczki są bliżej siebie położone i mocnej wypierają hydrometr do góry. W cieczach rzadkich cząsteczki są bardziej oddalone dzięki czemu hydrometr może się bardziej zanurzyć.
Wykonujemy kompas
Pomoce:
Przebieg doświadczenia:
Igła jednym końcem wskaże północ a drugim południe. (Patrz gdzie znajduje się słońce w południe kierunek przeciwny to północ)
Dlaczego igła ustawia się w kierunku północ-południe?
Magnesy przyciągają się albo odpychają. Nasz magnes - igła w kompasie - jest przyciągana lub odpychana przez duży magnes, którym jest kula ziemska. Bieguny magnesu pokrywają się z biegunami geograficznymi północnym i południowym.
Podobnym urządzeniem do kompasu jest busola. Różni się ona wielkością i szczegółami konstrukcji.
Mamy nadzieję, że ktoś spróbuje przeprowadzić nasze doświadczenia i wykonać jedno z urządzeń!
Życzymy udanej zabawy.
Pozdrawiamy i życzymy zdrowych i wesołych
Świąt Wielkiej Nocy.