Zadania konkursowe Laureaci konkursu
       

DODATEK SPECJALNY DO "RÓŻOWEGO SŁONIA"


Drogi Czytelniku,

Przed Tobą 14 zadań - i łatwych, i trudnych. Przejrzyj je i wybierz spośród nich te, które według Ciebie potrafisz rozwiązać. Następnie przeczytaj dokładnie polecenia i postaraj się je dokładnie wykonać.



Przeczytaj uważnie tekst pt. "Choinka".

Choinka

Na środku pokoju stoi w zielonej donicy pachnące lasem drzewko. Marek i Tomek zawiesili na nim złote gwiazdki. Ania zawiesza czerwone laseczki, a Kasia bałwanki. Natalia dodała kolorowe lampki w kształcie świeczek. Na czubku błyszczy gwiazdka. Pod choinką leżą prezenty.

Podkreśl właściwe odpowiedzi na pytania:

1. Gdzie stoi choinka ?

  • w klasie
  • w lesie
  • w pokoju

2. Co zawiesili na choince Marek z Tomkiem ?

  • bałwanki
  • gwiazdki
  • muchomorki

3. Kto zawiesił na choince lampki ?

  • Natalia
  • Kasia
  • Ania

Pokoloruj obrazek zgodnie z opisem i dorysuj brakujące elementy.

Opracowała mgr M. Łukawska


Rozwiąż zadanie.

 

Nadchodzą święta. Mikołaj będzie miał mnóstwo pracy, aż 940 prezentów do rozwiezienia. Na początku zatrzyma się w Gdańsku. Tam zostawi . wszystkich prezentów. Później dotrze do Warszawy, gdzie zostawi pozostałych prezentów. W Bytomiu rozda resztę prezentów i zakończy pracę. Ach! Zapomniałem! Mikołajowi dostarczono jeszcze 256 prezentów. W Zabrzu ma zostawić 0,75 dodatkowych prezentów, a resztą podarków ma uradować dzieci z Rudy Śląskiej. Ile prezentów dostaną dzieci z Bytomia i Zabrza?

Opracowała: mgr K. Kowalczyk-Kaliciak


Przeczytaj tekst i podkreśl właściwe odpowiedzi na pytania.

 

"Wigilia"

"Wigilia Bożego Narodzenia była wielką uroczystością. Od świtu wychodzili domowi słudzy na ryby (.). Dnia tego jednakowy po całek może Polsce był obiad. Trzy zupy, migdałowa z rodzynkami, barszcz z uszkami, grzybami i śledziem, kucja dla służących, krążki z chrzanem, karp do podlewy, szczupak z szafranem, placuszki z mlekiem i miodem, okonie z posiekanymi jajami i oliwą itd. Obrus koniecznie zasłany być musiał na sianie (.). Rodzice wychodzili z opłatkiem na talerzu, a każdy z obecnych, biorąc opłatek, obchodził wszystkich zebranych, nawet służących, i łamiąc go powtarzał słowa: Bodajbyśmy na przyszły rok łamali go z sobą".

Taką Wigilię zapamiętał ze swojego dzieciństwa wybitny pisarz i historyk Julian Ursyn Niemcewicz (1758-1841)

  1. Julian Ursyn Niemcewicz żył:
    1. na przełomie wieku XVI i XVII
    2. w XVIII wieku
    3. na przełomie XVIII i XIX wieku
    4. w XX wieku.

  2. Jakie ryby tradycyjnie spożywano w Wigilię:
    1. karpie, śledzie, szczupaki i okonie
    2. słodkowodne
    3. szczupaki, płotki i śledzie
    4. morskie.

  3. Kto wnosił opłatek do izby:
    1. wyznaczony służący
    2. kolędnicy
    3. rodzice
    4. dzieci.

  4. Kim był Jan Ursyn Niemcewicz, który wspomina powyższą Wigilię:
    1. wybitnym muzykiem
    2. poetą, twórcą ludowym
    3. wybitnym historykiem i pisarzem
    4. baśniopisarzem.

Opracowała: mgr Marta Kujawińska


Przeczytaj tekst i podkreśl właściwe odpowiedzi na pytania.

 

"Cicha noc, święta noc."

Wieczerza wigilijna, zwana także obiadem wigilijnym, postnikiem, pośnikiem, kutią, wilią, wigilią, wyglądała różnie w różnych regionach Polski. Podobne były jednak: pora rozpoczynania kolacji, która gromadziła przy stole całą rodzinę (dawniej także służbę, co nie zdarzało się na co dzień), pozostawianie wolnych miejsc dla nieobecnych zmarłych, dzielenie się opłatkiem, tradycyjny zestaw postnych potraw, przystrojenie izby. Kiedy pojawił się znak z nieba - pierwsza gwiazda - wszyscy zasiadali do wieczerzy. Rozpoczynał się czas święta.

  1. Cechy tego tekstu wskazują, że może on być fragmentem:
    1. baśni ludowej
    2. atlasu historycznego
    3. starej kroniki
    4. książki o zwyczajach i obrzędach.

  2. Wieczerze wigilijną inaczej nazywano:
    1. kolacją świąteczną
    2. kutią, wilią, postnikiem
    3. spotkaniem rodzinnym, zgromadzeniem.

  3. Tradycyjnie pozostawiano wolne miejsce dla:
    1. gospodarza
    2. służby i pomocników
    3. zmarłych i nieobecnych
    4. zbłąkanego wędrowca.

  4. Do świątecznych zwyczajów nie należy:
    1. dzielenie się opłatkiem
    2. przystrojenie izby
    3. wizyta Świętego Mikołaja

Opracowanie: mgr Marta Kujawińska


My name is Caroline and I am ten years old. I live in Bytom . Our town is big, dirty but I like it. I go to school and I have got a lot of homework. I`m in class 4A. I like History, Arts and English but I don`t like Maths. I have got a big family: two sisters and three brothers. I have got three family pets, too. My cat`s name is Smok and my dog`s name is Big Ben. He is a golden Labrador . He is old but beautiful and friendly. He has got big brown eyes and a long tail. Our cat is called Cleopatra. She is young and pretty. She is black and her eyes are green. I have also got a white rat.

My best friend is Anna. She is in class 4C. She is eleven. She has got brown long hair, blue eyes and a nice big mouth. She has got a dog, too. And you?

A. Use V for true sentences and X for false sentences.

(Napisz V przy zdaniu prawdziwym, a X przy zdaniu fałszywym)

  1. Caroline has got two animals.
  2. Anna is Caroline`s sister.
  3. Caroline doesn`t like Maths.
  4. Caroline has got brown hair.
  5. Her dog`s name is Smok.

B. Circle the correct words. (Zaznacz prawidłowe słowa)

  1. Bytom is a big/small town.
  2. Anna has got a cat/dog/rat.
  3. Caroline likes Music/English.
  4. Caroline is ten/eleven years old.

C. Match (Połącz)

Is Caroline`s dog young? Yes, she does
Is Cleopatra beautiful? No, she hasn`t
Has Caroline got two brothers? Yes, she is
Does Caroline go to school? Yes, she does

D. Circle the correct answer. (Zaznacz prawidłową odpowiedź)

  • Caroline is in class 4A.

a) true     b) wrong     c) doesn`t say

  • Caroline`s rat is small.

a) true     b) wrong     c) doesn`t say

  • Caroline hasn`t got a lot of homework.

a) true     b) wrong     c) doesn`t say

Opracowanie: mgr K. Dylewska


Rozwiąż zadanie:

Sylwia kupiła 300 cm wstążki do zapakowania prezentów świątecznych.

120 cm wstążki zużyła na zapakowanie prezentu dla mamy, a 95 cm na zapakowanie prezentu dla taty.

  • Ile centymetrów wstążki zużyła na zapakowanie prezentów?

 

  • Ile centymetrów wstążki jej zostało?

 

Opracowanie: mgr M. Kałka


Przeczytaj tekst i podkreśl właściwe odpowiedzi na pytania .

 

Życie jest cudowne

Zbliżały się Święta Bożego Narodzenia. Od rana padał śnieg, na dworze zrobiło się biało. Domy i ulice były pięknie przystrojone, z wystawy sklepowej spoglądał przyjaźnie św. Mikołaj, ludzie na ulicy uśmiechali się do siebie serdecznie.

Adam bardzo lubił Święta Bożego Narodzenia, ale dziś nie potrafił cieszyć się nimi. Szedł do szkoły ze strachem i obawą. Nie mógł zapomnieć o tym, co wydarzyło się wczoraj.

Wczoraj na lekcji wychowania fizycznego klasa Adama grała w piłkę nożną z klasą V a. Adam stał na bramce. W ostatniej minucie meczu chłopiec nie zdołał obronić strzału i jego klasa przegrała 0:1. Po meczu koledzy mieli do niego pretensje, twierdzili, że przegrali mecz z jego winy, nazwali go "słabeuszem". Nawet Jacek, najlepszy kolega Adama, nie szczędził mu złośliwości.

Ze szkoły Adam wracał sam. Cały dzień martwił się, był smutny.

Teraz idąc przez zaśnieżone ulice ciągle myślał o wczorajszych wydarzeniach. Przekroczył próg szkoły z bijącym sercem, obawiał się, że koledzy będą mu dokuczać. Nagle zobaczył Jacka, który szedł w jego kierunku, za nim podążali inni koledzy. Adam miał ochotę uciec, ale wiedział, że to nie jest żadne rozwiązanie. Jacek podszedł do niego i powiedział:

- Cześć Adam. Chciałbym cię przeprosić za to, co wczoraj powiedziałem. Byłem zdenerwowany.

- Nic się nie stało - odpowiedział zaskoczony Adam.

- Ja myślę, że się stało - powiedział Jacek - to nie była twoja wina, że przegraliśmy mecz. Jesteśmy przecież drużyną. Zachowaliśmy się okropnie. Przepraszamy cię.

- Przepraszamy - powiedzieli pozostali koledzy.

Chłopcy podali sobie ręce na zgodę.

Adam spojrzał w okno. Na dworze było pięknie. Nie wiedział, czy sprawiło to słońce, czy może słowa kolegów, ale świat wydawał mu się teraz dużo piękniejszy.

Życie jest jednak cudowne - pomyślał.

 

1. W jakim miesiącu toczy się akcja opowiadania?

a) w grudniu

b) w styczniu

c) w lutym

2. Jakie uczucia towarzyszyły Adamowi w drodze do szkoły?

a) strach i zdenerwowanie

b) strach i obawa

c) obawa i złość

3. Co chciał zrobić Adam, gdy zobaczył Jacka?

a) chciał uciec

b) chciał porozmawiać z kolegą

c) chciał pójść do wychowawczyni

4. Dlaczego po rozmowie z kolegami świat wydał się Adamowi piękniejszy?

........................................................................................................................................

........................................................................................................................................

........................................................................................................................................

Opracowanie: mgr Magdalena Kujawińska


Pokonując labirynt możesz się dostać do miasta z dawnych czasów. Pozbieraj litery rozrzucone po drodze i odczytaj z nich hasło.

to nauka o ...........................................

.............................................................

Korzystając z mapy poniżej odpowiedz na pytania:  

  1. W pobliżu jakiego miasta znajdowały się piramidy?

    ...................................................................................................................

  2. Jak nazywają się pustynie w Egipcie?

    ...................................................................................................................

  3. Ile oaz jest w Egipcie i jak się nazywają?

    ...................................................................................................................

  4. Jakie surowce mineralne wydobywano w Egipcie Dolnym?

    ...................................................................................................................

    ...................................................................................................................

  5. A jakie w Górnym?

...................................................................................................................

...................................................................................................................

Opracowanie: mgr I. Stawska


Przeczytaj tekst w ramce i odpowiedz na pytania.

Art. 1. Ludzie rodzą się i pozostają wolni i równi

z punktu widzenia prawa.

Art. 2. Celem każdej organizacji politycznej jest utrzymanie naturalnych i nieprzedawnionych praw człowieka. Tymi prawami są: wolność, własność, bezpieczeństwo i opór przeciwko uciskowi.

Art. 4. Wolność polega na czynieniu tego wszystkiego, co nie szkodzi drugiemu.

Art. 11. Każdy obywatel ma wolność słowa, pisma i druku.

Deklaracja Praw Człowieka i Obywatela , 1789 rok

 

Z którego roku pochodzi ten tekst?

...................................................................................................................................

Z jakiego dokumentu pochodzą przytoczone artykuły? Podaj nazwę.

..................................................................................................................................

Z którego artykułu dowiesz się na czym polega wolność?

..................................................................................................................................

Opracowała: mgr I. Stawska


Przeczytaj tekst i rozwiąż zadania w ramce.

 

Ptasia stołówka

W grudniowy, biały ranek Małgosia pokonywała zaspy, by dojść do szkoły. Nagle w pierzynce śniegu ujrzała małą zmarzniętą sikorkę. Biedny ptaszek - pomyślała dziewczynka i zabrała go ze sobą. Klasa Małgosi postanowiła zaopiekować się nim. Poprosili pana konserwatora o pomoc w wykonaniu karmnika. Jeszcze tego samego dnia na podwórku szkolnym stał śliczny, drewniany domek dla sikorki, do którego uczniowie włożyli okruszki chleba. Z każdym dniem ptak wracał do sił. Dzieci przynosiły mu słoninę, ziarna, nasiona słonecznika i dyni, a także okruszki chleba. Niebawem okazało się, że szkolny karmnik to stołówka dla wielu zgłodniałych ptaków. Codziennie w poszukiwaniu pożywienia przylatywały tu wróble, szpaki, sikorki, gile, jemiołuszki i sroki. Uczniowie pamiętali o dokarmianiu zwierząt i dzięki temu pomogli przetrwać ptakom ten trudny zimowy czas.

Zadanie 1

Otocz pętlą ptaka, którego znalazła Małgosia w śniegowej zaspie.

Zadanie 2

Postaw znak x pod domkiem wykonanym dla sikorki.

Zadanie 3

Odpowiedz na pytania

  • Jakie ptaki odwiedzały szkolny karmnik ?

..............................................................................................................

  • Czym uczniowie dokarmiali zwierzęta ?

..............................................................................................................

  • Jak oceniasz postępowanie Małgosi i jej kolegów ?

..............................................................................................................

 

Zadanie 4

Rozwiąż zadanie tekstowe

Do karmnika przyleciało 6 wróbli, 3 razy więcej sikorek i o 5 mniej jemiołuszek niż sikorek. Po chwili 8 ptaków odleciało. Ile ptaków pozostało w karmniku?

..............................................................................................................

..............................................................................................................

..............................................................................................................

Opracowała: mgr A. Jasicka


Jacek i Agatka bardzo lubią święta. Ty zapewne też. Przeczytaj to opowiadanie, a następnie rozwiąż test.

 

Powoli zapadał zmierzch, wszyscy kończyli przygotowania do Świąt Bożego Narodzenia. Tatuś mocował gwiazdkę na czubku choinki, a Jacek i Agatka wieszali bombki. Mamusia nakryła stół białym obrusem i rozkładała nakrycia, zaś babcia krzątała się w kuchni, kończyła pieczenie ryby i dekorowanie potraw wigilijnych. Tylko dziadziuś siedział spokojnie w fotelu i grał na skrzypcach kolędę "Cicha noc".

Rodzeństwo z niecierpliwością wyczekiwało na pierwszą gwiazdkę na niebie.

- Jest, jest - radośnie zawołały. Cała rodzina zgromadziła się wokół stołu, który w blasku świec i światełek choinkowych wyglądał przepięknie. Odmówili modlitwę, podzielili się opłatkiem, a później rozpoczęli uroczystą wieczerzę. Po kolacji w domu rozbrzmiewały kolędy, aż wreszcie nadszedł czas rozpakowywania prezentów.

 

1. Uzupełnij zdanie:

24.XII - rozpoczynają się ............................................................

2. Z tekstu dowiadujemy się o:

a) potrawach wigilijnych

b) przygotowaniach do Świąt Bożego Narodzenia i wieczerzy

wigilinej

c) muzyce i kolędach

3. Ile osób wymieniono w tekście?

a) 5

b) 6

c) 7

4. Na jakim instrumencie i jaką kolędę grał dziadziuś?

a) na pianinie, "Cicha noc"

b) na flecie, "Dzisiaj w Betlejem"

c) na skrzypcach "Cicha noc"

5. Na co z niecierpliwością oczekiwały dzieci/

a) na prezenty

b) na pierwszą gwiazdkę

c) na dekorowanie choinki

6. Napisz, jakie prezenty, twoim zdaniem, otrzymali Jacek i Agatka

Jacek - .....................................................................................

Agatka - ...................................................................................

7. Napisz, co ty chciałbyś znaleźć pod choinką

....................................................................................................

....................................................................................................

8. Spróbuj nadać tytuł temu opowiadaniu.

....................................................................................................

....................................................................................................

Opracowała: mgr E. Jańczak


Sprawdź czy potrafisz odczytać informacje z planu Twojego miasta (plan znajduje się na następnej stronie):

1. Z poziomych i pionowych rzędów wykreśl 7 elementów krajobrazu dzielnicy Bobrek.

........................................     ........................................

........................................     ........................................

........................................     ........................................

........................................     

2. Następnie posługując się legendą sprawdź, jakimi znakami kartograficznymi są oznaczone.

3. Teraz spróbuj odnaleźć poszczególne znaki na planie miasta. Zakreśl je kółkiem. W pobliżu jakich ulic się znajdują?

........................................     ........................................

........................................     ........................................

........................................     ........................................

........................................     

F

Ą

S

G

H

Q

Y

S

S

O

S

B

P

P

O

C

Z

T

A

G

Z

A

B

Y

T

E

K

M

C

R

K

J

U

G

E

H

N

Z

A

Ó

O

R

S

B

L

O

P

S

Z

D

Ł

B

G

K

O

Ś

C

I

Ó

Ł

A

A

J

D

R

T

U

H

M

M

I

C

M

E

N

T

A

R

Z

K

O

F

G

A

C

P

T

E

W

I

Mapa Bobrka
Uwaga! Duży plik (742k)

Opracowała: mgr E. Pławecka


Uzupełnij tekst z pomocą Pisma Św.:

 

Mt 2,1-2

"Gdy zaś Jezus ......................................................... w Judei za panowania ................................................., oto Mędrcy .................................. przybyli do ...................................... i pytali: Gdzie jest .............................................. żydowski?"

Opracowała: mgr B. Janiak


"Na pasterkę"

Po wieczerzy wigilijnej przychodzi czas na śpiewanie kolęd. Dawniej do tradycji należało również słuchanie opowieści starszych o niezwykłych wydarzeniach wigilijnej nocy. Tuż przed północą wszyscy wyruszali na pasterkę. Podróżowano pieszo, konno, saniami albo wozem. Każdy starał się jak najszybciej dotrzeć do kościoła. A dlaczego? Wierzono bowiem, że kto pierwszy dotrze, będzie miał zapewnione powodzenie we wszystkich pracach gospodarskich, zbierze dobre plony.

Kiedy w kościele trwało uroczyste nabożeństwo i rozbrzmiewały kolędy ku czci narodzonego Chrystusa, młodzież wyczyniała różne psoty, np. wlewając atrament do kropielnic z wodą święconą albo zszywając ubrania modlących się. Tej wyjątkowej nocy przymykano oczy na takie żarty.

 

1. Dawniej po wieczerzy starsi opowiadali o:

  1. przygotowanych potrawach
  2. najpiękniejszych kolędach
  3. cudach wigilijnych
  4. swoich młodzieńczych psotach.

2. Dlaczego wszyscy spieszyli się na pasterkę?

  1. Chcieli zająć dobre miejsce.
  2. Wróżyło to dobry rok.
  3. Bali się, że później będzie zbyt zimno. =

3. W wyrazie "pasterka" występuje:

  1. osiem głosek; trzy sylaby
  2. trzy sylaby i sześć głosek
  3. osiem liter i dwie sylaby.

4. Zaznacz punkt, w którym każdy wyraz to inna część mowy:

  1. śpiewać, konno, kolędować
  2. pieszo, pasterka, psocić
  3. saniami, wieczerza, kropielnica
  4. wozami, spieszyć się, opłatek

Opracowała: mgr Marta Kujawińska