WYWIAD
Tym razem mamy dla Was zapis konferencji prasowej z uczniami Szkoły Muzycznej w Bytomiu oraz wywiad z ich opiekunką p. Haliną Unger..
KCDW: Dzień dobry! Chcielibyśmy przeprowadzić konferencję prasową z panią Haliną Unger i uczniami. Czy nauka w szkole muzycznej jest trudna?
Goście: Z pewnością jest trudniejsza, ponieważ jest więcej zajęć związanych z muzyką m.in.: historia muzyki, kształcenie słuchu.
KCDW: Czy znajdujecie czas na inne pozamuzyczne zainteresowania?
Goście : Mimo dużej ilości zajęć, każdy powinien znaleźć czas na zabawę z przyjaciółmi. Są też takie okresy jak ferie zimowe i wakacje, wtedy możemy się poświęcić swoim zainteresowaniom.
KCDW: Co planujecie robić w przyszłości?
Goście: Chcielibyśmy skończyć Akademię Muzyczną, grać w Narodowej Orkiestrze Polskiego Radia.
KCDW: Jak długo trzeba dziennie ćwiczyć?
Goście : To zależy od instrumentu. Każdy powinien ćwiczyć na tyle, na ile uważa za potrzebne np. muzyk, który gra na trąbce powinien grać od 2 do 3 godzin, aby osiągnąć to, co powinien osiągnąć. Na większych instrumentach jak puzon, tuba można grać bez przerwy, a na mniejszych już nie, ponieważ jest większe ciśnienie i szybko się muzyk męczy.
KCDW : Czy wybraliście tę szkołę sami?
Goście : Większość z nas została nakłoniona przez rodziców.
KCDW : Jak znoszą wasze ćwiczenia sąsiedzi?
Goście : Większość z nas mieszka w domkach jednorodzinnych, więc nie mamy z ćwiczeniem problemów, a jeżeli mieszka się w budynku wielorodzinnym, staramy się ćwiczyć w szkole.
KCDW : Jeżeli chcielibyście wybrać w przyszłości inny zawód, czy możecie to zrobić?
Goście : Tak, możemy to zrobić. Nasza szkoła jest szkołą ogólnokształcącą. Byli uczniowie mają różne zawody np. są matematykami, lekarzami, wojskowymi, polonistami oraz chemikami.
KCDW: Jakiej muzyki najczęściej słuchacie?
Goście: Najczęściej słuchamy muzyki klasycznej, ponieważ ona relaksuje po męczącej nauce w szkole.
KCDW: Co chcielibyście studiować po zakończeniu nauki w szkole muzycznej?
Goście: Większość z nas chciałaby studiować swój instrument.
KCDW : Czy waszym zdaniem wykonawcy muzyki pop często fałszują?
Goście : To zależy. Była sytuacja, że artysta zaśpiewał na koncercie, to była masakra! Są także wykonawcy tego gatunku muzyki, którzy nie fałszują. Whitney Houston jest bardzo dobrą wokalistką.
KCDW : Czy ktoś, kto dobrze gra na jakimś instrumencie równocześnie dobrze śpiewa?
Goście : Znamy takiego chłopaka, który nie był najgorszym instrumentalistą, ale miał coś ze strunami głosowymi i nie mógł śpiewać.
KCDW: Czy często chodzicie do opery?
Goście: Nie, nie chodzimy często, ale chodzimy.
KCDW : Czy wasi rodzice mają też wykształcenie muzyczne?
Goście : Tak, w większości nasi rodzice mają wykształcenie muzyczne.
KCDW : Czy zdarza się wam coś skomponować?
Goście: Mamy taki przedmiot gdzie musimy czasami coś skomponować.
KCDW : Który język waszym zdaniem najbardziej nadaje się do śpiewania?
Goście: Teraz takim językiem jest język angielski. W tym języku powstaje najwięcej piosenek.
KDCW: Dziękujemy serdecznie za przyjęcie naszego zaproszenia.
Konferencję prowadzili: Patrycja Postawa, Angelika Wydrych, Agnieszka Cyrankowska, Patryk Postawa, Michał Mika, Jakub Kurowski, Adrian Górniok, Natalia Cyrankowska, Sandra Czupryn, Katarzyna Jabłońska, Natalia Kolanek i Marzena Czupryn.
KCDW : Teraz chcemy zadać kilka pytań Pani Halinie Unger. Co należy zrobić, aby zostać uczniem szkoły muzycznej?
Pani H. Unger : Na pewno trzeba interesować się muzyką i chcieć grać. Jest potrzebny dobry słuch. Naukę w szkole muzycznej rozpoczynają również starsi uczniowie klas szóstych i gimnazjaliści.
KCDW : Jak długo trwa edukacja w szkole muzycznej i jakie są przedmioty oprócz muzyki?
H.U.: Bytomska Szkoła Muzyczna nosi nazwę Ogólnokształcąca Szkoła Muzyczna Pierwszego i Drugiego Stopnia. Jest to szczególna szkoła, ponieważ jest w niej w zasadzie pięć szkół. Szkoła Podstawowa Ogólnokształcąca, Gimnazjum Ogólnokształcące, Szkoła Muzyczna I i II Stopnia Ogólnokształcąca. Oczywiście to wszystko jest razem pod jedną dyrekcją i w jednym budynku. Plusem takich szkół jest to, że zajęcia są w jednym budynku i są łączone.
Ponieważ istnieje inna możliwość - takie szkoły jak w Zabrzu, Gliwicach czy w innych miastach, te szkoły są szkołami popołudniowymi, czyli dzieci chodzą do szkół podstawowych a popołudniu idą do szkoły muzycznej. Natomiast szkoła w Bytomiu jest jedną z nielicznych w regionie, są tylko trzy takie szkoły w Bielsku Białej, Katowicach i w Bytomiu, najstarsza jest szkoła w Bytomiu.
Jakie przedmioty? To zależy od etapu kształcenia, na etapie klas od pierwszej do trzeciej jest taki przedmiot jak kształcenie słuchu. Kształcenie słuchu jest na wszystkich etapach, ponieważ jest najważniejszym przedmiotem w tej szkole. Następny ważnym przedmiotem jest instrument. Te dwa przedmioty decydują czy uczeń może się uczyć w tej szkole czy też nie.
Na etapie klas od czwartej do szóstej szkoły podstawowej jest taki przedmiot jak audycje muzyczne, w klasie od pierwszej do drugiej gimnazjalnej są przedmioty takie jak literatura muzyki i zasady muzyki. Od klasy trzeciej drugiego stopnia, czyli trzeciej gimnazjalnej równocześnie do klasy maturalnej jest przedmiot historia muzyki, który stał się ważnym przedmiotem, jest także przedmiotem maturalnym, który mogą zdawać nie tylko uczniowie szkół muzycznych.
Uczniowie mają również taki przedmiot jak harmonia, którego uczą się trzy lata, a przez dwa ostatnie lata jest taki przedmiot jak formy muzyczne i szeroki zakres przedmiotów ogólnomuzycznych.
Poza tym są również zespoły, np. chór klas podstawowych, chór gimnazjalny, chór żeński obejmujący tylko najstarsze dziewczęta oraz orkiestra dziecięca obejmująca dzieci klas od czwartej do pierwszej gimnazjalnej włącznie oraz orkiestrę drugiego stopnia, do której należą uczniowie od klas drugich gimnazjalnych do klas maturalnych i ta orkiestra ma różne duże sukcesy i dlatego została nazwana honorowo przez ministra kultury przed dziesięcioma laty Polską Młodzieżową Orkiestrą Symfoniczną, dlatego że jako nieliczna z orkiestr tego typu gra poważne trudne programy jak np. symfonie.
KCDW : Czy naukę można rozpoczynać w każdym wieku?
H.U.: Najlepiej, gdy naukę rozpoczyna się w wieku siedmiu lat. Czasami zdarza się, że naukę rozpoczynają dzieci w wieku sześciu lat, ale do tego potrzebne jest zaświadczenie z poradni psychologiczno-pedagogicznej, że dziecko ma dojrzałość szkolną i tak jest najlepiej, ponieważ są coraz większe wymagania szkolne i o wiele trudniej rozpoczyna się naukę.
Ostateczny moment rozpoczęcia nauki w szkole muzycznej jest po szóstej klasie. Naukę można rozpoczynać w każdym wieku pod warunkiem, że nie chodzi się do takiej szkoły jak nasza tylko do popołudniowej.
KCDW : Na ilu instrumentach jednocześnie uczeń uczy się grać?
H.U.: Jeżeli gra na fortepianie to gra jedynie na tym instrumencie, ale może wybrać sobie dodatkowy instrument, jeżeli dyrekcja wyrazi na to zgodę. Jeżeli gra na takich instrumentach jak trąbka lub puzon, obowiązkowo od klasy piątej jest fortepian. Jest on niezbędnym instrumentem, gdyż każdy instrumentalista musi posiadać umiejętność gry na fortepianie.
KCDW: Jak długo dziennie trwają lekcje?
H.U.: Ja bym powiedziała - jak długo szkoła pracuje, ponieważ lekcje odbywają się różnie. Szkoła pracuje od 7 - 20, czasami dłużej, lekcji jest różnie pięć, sześć, osiem, popołudniu są jeszcze dwie lekcje instrumentu i zespołów kameralnych.
KCDW : Czy uczniowie często koncertują za granicą?
H.U. : Tak, koncertowaliśmy w różnych formach. Najczęściej jest to popis uczniowski. Poza tym są koncerty szkolne, koncerty solowe, najczęściej kameralne, no i są koncerty na rzecz środowiska. Odwiedzamy przedszkola i szkoły, co roku organizujemy koncerty w ich siedzibach.
KDCW: Czy uczniowie muszą posiadać własne instrumenty?
H.U.: Tak szczęśliwie się składa, że na początku szkolnej kariery uczniowie mogą korzystać z instrumentów szkolnych za niewielką odpłatnością. Oczywiście od pewnego momentu każdy powinien mieć własny instrument, jeśli myśli poważnie o późniejszej karierze instrumentalnej.
KDCW: Jakiego przedmiotu Pani uczy?
H.U.: Ja jestem z wykształcenia pianistką, ukończyłam średnią szkołę muzyczną na tym instrumencie oraz studia na Akademii Muzycznej w Katowicach na Wydziale Teorii Dyrygentury i Kompozycji, jestem specjalistą w zakresie teorii i uczę właśnie przedmiotów teoretycznych.
KDCW: Czy wszyscy nauczyciele grają na jakimś instrumencie?
H.U.: Nie wszyscy, ponieważ nasz szkoła jest szkołą ogólnokształcącą, więc mamy matematyków, polonistów, fizyków, chemików itd.
KDCW: Czy przejeżdżające obok szkoły tramwaje nie przeszkadzają w lekcjach.
H.U.: Bardzo. Zwłaszcza wiosną albo w lecie, kiedy okna są uchylone. Szczęśliwe są klasy, które są od strony podwórka, bo tam jest znacznie ciszej.
KCDW: Dziękujemy za udzielenie wywiadu.
Wywiad przeprowadziły: Patrycja Postawa i Angelika Wydrych