Jesteśmy klasą 6d. Jest nas 23: 10 atrakcyjnych dziewcząt i 13 przystojniaków. Naszą wychowawczynią jest p. Teresa Smyczyk, wcześniejszą była p. Ewa Jańczak, która obecnie uczy nas j. angielskiego. Lubimy sport ekstremalny... czyli naukę! Nasi chłopcy biorą udział w zawodach sportowych, dzięki czemu są silni. Dziewczyny to delikatne i sympatyczne panienki. Razem tworzymy zgraną i wesoła grupę. Nasza wychowawczyni jest pogodna i zawsze sympatyczna, dzięki czemu potrafi przekazać nam swoją wiedzę - za co serdecznie dziękujemy! |
WYWIAD
z panią Teresą Smyczyk wychowawczynią klasy 6d
KDCW: Od ilu lat pracuje Pani w naszej szkole? Czy dobrze się tu Pani pracuje?
Pani Teresa Smyczyk: W bytomskiej 16 pracuję siódmy rok, jest to wspaniała szkoła dla uczniów i miejsce pracy dla nas - nauczycieli.
KDCW: Czy nauka j. polskiego Pani zdaniem jest trudna?
TS: Nauczanie języka polskiego nie jest trudne, zdecydowanie nie. Mnie sprawia ogromną przyjemność i jest źródłem satysfakcji. Kocham tę pracę, kocham dzieci i ucząc czuję się jak przysłowiowa "ryba w wodzie". Szczególną radość sprawiają mi uczniowie, u których efekty pracy nauczyciela są widoczne - Patrycji, Agnieszko, to Wy nimi między innymi jesteście.
KDCW: Co zadecydowało o tym, że wykonuje Pani zawód nauczyciela j. polskiego?
TS: W szkole średniej miałam świetną polonistkę, która potrafiła rozbudzić w uczniach, a więc i we mnie, zainteresowanie, wręcz fascynację językiem ojczystym. Umiała pokazać bogactwo i piękno polskiej literatury, zachęcić do czytania, wskazywała na mechanizmy rządzące językiem - skutecznie wpajała nam zasady poprawności językowej. Zapragnęłam być taka sama. Ponadto znajomość języka ojczystego to wizytówka człowieka. Jakże trafne jest stwierdzenie: "Odezwij się, a powiem Ci, kim jesteś".
KDCW: Jaką szkołę należy ukończyć, aby zostać nauczycielem j. polskiego?
TS: Studia wyższe: filologię polską z przygotowaniem pedagogicznym.
KDCW: Czy w szkole, do której Pani chodziła, była gazetka szkolna?
TS: Niestety nie. Widząc Wasze zaangażowanie, radość, jaką sprawia Wam praca reporterska, wysoki poziom i atrakcyjność gazetki szkolnej, którą współtworzycie, niezmiernie żąłuję, że ominęło mnie to doświadczenie, które jest Waszym udziałem.
KDCW: Które zagadnienia jest uczniom najtrudniej zrozumieć?
TS: Do tych trudniejszych należy konstruowanie prac stylistycznych, w których należy wykazać się np. trafnością argumentacji, bogactwem słownictwa, poprawnością w formułowaniu zdań, poprawnością językową i ortograficzną. Ale dzięki pracy wszystkie trudności można pokonać. Trzeba tylko chcieć.
KDCW: Co robi Pani w wolnych chwilach?
TS: Uwielbiam operę; relaksuję się podczas czytania książki, lubię spotkania rodzinne, z przyjaciółmi.
KDCW: Czy potrafi Pani grać na jakimś instrumencie?
TS: Przez 5 lat uczyłam się gry na skrzypcach; śpiewałam w chórze i solo, tańczyłam...
KDCW: Czy może Pani opowiedzieć nam o swoich podróżach?
TS: Niewiele podróżowałam. To jedno z moich niespełnionych marzeń. Z wycieczek krajowych doskonale pamiętam malownicze Bieszczady, Karkonosze, Góry Świętokrzyskie, Tatry, Beskidy, Warszawę, Zakopane, Mazury, Puszczę Białowieską, Trójmiasto, miejscowości nadmorskie. Z zagranicznych: nie zapomnę Chorwacji.
KDCW: Gdyby złowiła Pani złotą rybkę, o co by Pani ją poprosiła?
TS: O podróż do Rzymu, Wenecji..., gdyby tak jeszcze Paryż...
KDCW: Co sądzi Pani o swojej klasie?
TS: Moja klasa? Jest powodem do dumy, troszeczkę... zmartwień. Jak w każdej klasie są tu liderzy, a właściwie liderki: Patrycja i Agnieszka - fantastyczne dziewczyny, ambitne, przewodzące społeczności szkolnej, zahartowane w ogniu walki wielu konkursów wiedzy i olimpiad, z których wychodziły zwycięsko lub "z podniesioną przyłbicą". Mamy parę tęgich głów, kilku wspaniałych sportowców, w tym zapaloną jogistkę, uzdolnionych artystycznie, uprawiających sztukę tańca i wiele dziewcząt i chłopców o "złotych sercach", chętnych do niesienia pomocy, do pracy w klasie i w szkole. W sumie zespół, który będę "ciepło" wspominać, klasa, za którą będę tęsknić...
Wywiad przeprowadziły: Agnieszka Cyrankowska i Patrycja Postawa